{1.tanítás} – Hogyan változtasd meg szokásaidat

E tanítás arra hívja fel a figyelmedet, hogy mennyire meghatároznak minket a szokásaink.

A jógában azt mondjuk, hogy valójában a szokásaink határoznak meg, olyannyira, hogy gyakorlatilag a viselkedésünk nagy részét (Yogi Bhajan szerint átlagosan 60-85%-át) a szokásaink irányítják. Először létrehozzuk az adott szokást, később már az a szokás határoz meg minket, és így válunk szokásaink rabjává.

Amikor ezt először halljuk, általában azt gondoljuk, hogy a szokásaink megváltoztatásához elég majd megfigyelnünk őket, és egyszerűen változtatni azokon, amik nem tetszenek. Igen ám, csak a szokásaink nagy része tudat alatt rejtőzik!

A szokásaink révén így nemcsak azokról a szokásokról beszélünk, hogy reggel vajon kávéval indítjuk-e a napot, visszamegyünk-e megnézni újra, hogy jól bezártuk-e az ajtót, esetleg hogy minden nap olvasunk-e mesét a gyermekünknek. Vannak mélyebben megbúvó szókásainkamikkel nem könnyű szembesülnünk. Pl. ha mindig felháborodottan reagálunk arra, ha valaki szembesít egy gyengeségünkkel, ha folyamatosan kimenekülünk helyzetekből, amikben meg kéne védeni magunkat, vagy a figyelmünk elterelésébe kezünk, amikor végre kapcsolódhatnánk egy-egy családtagunkkal.

Szóval valójában nagyon nehéz meglelni szokásainkat, ugyanúgy, ahogy nehéz és szinte lehetetlen elcsípni az összes gondolatunkat is.

A jóga tanításai azt is mondjuk, hogy gondolataink több, mint 90%-át a repetatív gondolatok teszik ki – vagyis szinte ugyanazokat a gondolati köröket futjuk újra és újra egy-egy helyzet után akár napokig, hónapokig, évekig vagy egész életünkben, mindez mellett pedig minden másodpercben kb. 1.000 gondolat fut át elménken, amikből csak 1-2 válik tudatossá – hát kb. így vagyunk szokásainkkal is.

Ennek ellenére javaslom, hogy próbáld összeírni a szokásaidat. Nézz rá azokra a szokásokra, ahogy magadhoz viszonyulsz – pl. megjutalmazod vagy bünteted-e magad-, ahogy másokhoz viszonyulsz – de nemcsak, amikor jó a kedved, hanem akkor is, amikor rossz: pl. lekicsinylően kezelsz-e ekkor másokat vagy nyitott tudsz-e maradni. És azokat is, amik a mindennapjaidat határozzák meg – megnyomod-e 10-szer a szundi gombot, vagy rögtön kikelsz az ágyból és aktív vagy, hajlamos vagy-e átpasszolni azokat a feladatokat másoknak, amiket tudod, hogy neked kéne elvégezned és stb.

Amit a jógában teszünk, az az, hogy a gyakorlatok, meditációk és kriják révén felveszünk egy új szokást, ami által új idegpályát alakítunk ki – vagyis újra huzalozzuk az agyunkat –, mintha egy teljesen új medret hoznánk létre a folyó számára. Így az új meder más állapotot, más mintázatot és más cselekvési módot hoz életünkbe, ami által elhagyhatjuk a régit szokást.

A két agyféltekének, a hipotalamusznak, az elülső lebenynek, a bolygóidegnek mind megvan a szerepe nemcsak a fiziológiai felépítésünket nézve, de a tudatosságunkat is. A gyakorlással pedig ezen területekre nagy mértékben hatunk. A kriják, a meditációk, a mudrák, a különböző légzőgyakorlatok, a szemfókusz, a mantra így mind a célt szolgálja, hogy új mintázatokat hozzunk létre ezen területeken az agyunkban. És hogy e mintázatok tartósak is legyenek, a kundalíni jógában a legtöbb gyakorlatot minimum 40-90 vagy 120 napig végezzük, vagy még tovább, mert a

  • 40 nap alatt – le tudjuk oldani az adott témán lévő negatív blokkokat és megtörni a negatív szokásokat
  • 90 nap alatt – a tudatos és tudatalatti elménkben új szokást alakíthatunk ki, megerősíthetjük magunkban a téma pozitív hatását
  • 120 nap alatt – megerősíthetjük az új, tudatos szokást, pozitív előnyeit pedig még mélyebben integrálhatjuk pszichénkbe

Szóval a jóga gyakorlása – legyen ez akár fizikai gyakorlás, meditáció, mantra, légzőgyakorlat stb. valójában az új szokások kialakításáról és a régiek elhagyásáról szól.

Ezért is lehet olyan hatékony eszköz a jóga a kezünkben a mai korban – mert mélyre nyúl, a tudatalattival dolgozik, és a szokások szintjén változtat meg minket.

Az új évben így különösen ösztönözlek arra, hogy tedd szokásoddá a gyakorlást, legyen napi szádanád (spirituális gyakorlásod), ha csak 5 percre, akkor annyira. Az oldalon ehhez rengeteg segítséget találsz a Gyakorláshoz menüpont alatt is.