{ 2. tanítás } Hogyan nyílj meg a hálára

Yogi Bhajan  – a kundalíni jóga mestere, aki elhozta ezen ős tudást a nyugati világba- egyik fő mondása ez volt: „Hálásnak lenni annyi, hogy telítődünk a jósággal és telve vagyunk a nagysággal. A kundalíni jógában a hálával telt hozzáállás az élet legmagasabb formája.”

Tehát nagyon kihangsúlyozta tanításaiban, hogy a hálával telt hozzáállás mindennek a kulcsa. Ezt persze nem csak ő mondta, hanem rengeteg tanító már előtte és utána, és valahol a New Age korszakának is ez a fő mottója.

„A jóga ott van, ahol hála van. Ahol nincs jelen a hála, ott eltűnik a jóga. Az az elme, amely nem hálával telített, olyan, mint egy roncstelep, ahol nagyszerű autók vannak, de mind szemetek, ezért haszontalanok. A hála nélkül Te ki vagy?” (Yogi Bhajan)

De miért olyan fontos a hálaérzet kialakítása és elmélyítése?

Azért, mert minden ebből fakad. Mindent mi irányítunk, a külső világunk a belső világunk tükörképe. Mi teremtjük meg a saját valóságunkat, és tudom, hogy az elménk szereti elhitetni velünk – de sosem a körülmények áldozata vagyunk.

Az, aki ezt nem tudja felismerni, még nem érett a felelősségvállalásra. De aki nem érett a felelősségvállalásra, az nem tud kiteljesedett életet sem élni.

A hálával telt hozzáállás kapukat nyit meg, olyan lehetőséget teremt életünkben, amiket még egyelőre elképzelni sem tudunk.

„A hála nélkül a jólét, az öröm, a boldogság nem jelent semmit, a nélkül nem működik. Azoknak, akik hálával telve élnek és ezt ártatlanságukban teszik, az Anya Természet minden gazdagságot, egészséget és boldogságot elhoz. Az egyetlen lehetőség, hogy felépítsd kapcsolatodat önmagad és az isteni között az, ha telítődsz a hálával, ha felépíted a hálát magadban. Csak ekkor jöhet el a teljesség az életedbe. Csak ekkor lehetsz boldog az életben.” (Yogi Bhajan)

Sokunkkal előfordul, hogy intellektuálisan tisztában vagyunk ezen tanítás fontosságával, mégsem hálával telve éljük életünket. Miért? Mert blokkok vannak bennünk, falak vannak körülöttünk, de leginkább azért, mert nem gyakoroljuk eléggé – elég mélyen és elég rendszeresen – a hála érzetét. Vagyis nem építjük fel a hálánkat.

Pedig ez működhet úgy is, mint a fogmosás. Reggel, amikor felkelsz vagy este lefekvés előtt már rutinként mosol fogat – valahol ez a célja a tanításoknak is, arra ösztönöznek, hogy a hálaadás ilyen szinten legyen jelen életünkben.

 

Hogyan mélyítsük a hála érzetét mindennapjainkban?

Bizonyos tanítások azt mondják, hogy ha este lefekvés előtt, felírsz minimum 3 dolgot, hogy miért voltál hálás a napodban, már az nagy is fejlődést hoz. Így is van, de ha valójában el akarod mélyíteni a hála érzetét, akkor érdemes ennél picit többet tenned.

Nagyon jó, ha vezetsz egy hálanaplót, ahova tudsz egy napi hálalistát írni, és én azt javaslom, hogy minimum 40 napig írj fel naponta 108 dolgot, hogy miért vagy hálás az életedben.

De ne csak a pozitív dolgokat írd fel, vedd elő az aznap nehézséget hozó helyzeteket, feladatokat is – és lásd meg ezekben azt, hogy miért is vagy hálás a történéseknek.

Fel tudod fedezni a rejtett tanításokat a legnagyobb nehézségekben is?

Ha pedig már kezd mindez beépülni mindennapjaidba, menj tovább: Hogyan tehetnéd a hálát még inkább mindennapjaid részévé?

Persze vannak élethelyzetek – amikor nem tudunk egy helyzet felé egyből hálát érezn  – és ez teljesen természetes.. Vannak olyan fájó helyzetek, történések – amiket fontos megélnünk, így figyelj arra, hogy a mély fájdalmaidat ne leplezd el. De ha még mély fájdalmon is mész át – lehet, hogy egy apróság hálaérzetet hoz – pl. a természet szépsége vagy egy tartalmas, mély baráti beszélgetés.

Egyébként csak az elme számára paradoxon az, hogy a fájdalomban ott a szeretet. A fájdalom pillanatában ugyanis a szív páncélja nagyobb eséllyel meg-megtörik, és annak fénysugaraink keresztül kipislákol a valódiságunk.

40 nap után pedig ha azt érzed, hogy elmélyült benned a hálaérzet, akkor már lehet 3 dolog is elég lesz a napi felsorolásban, de azért valljuk be, kevesen vagyunk, akik azt érzik, hogy még egy 40 napos hálalistázás nem hozna hatást.

Egy másik tipp: ha nem szeretsz naplózni, este közvetlen elalvás előtt az ágyban tedd a szívközpontra a két kezed – bal kéz a mellkas közepén rá a jobb – és kezdd el magadban felsorolni azt, hogy miért is vagy hálás. Lehet, hogy belealszol, de nem baj. Ha így teszel néhány napig teljesen más minőségű napjaid lesznek majd, meglátod!