Életmód

5 jógikus tipp, amit érdemes bevezetned az új évben

7

Szeretnél az új évben jobban figyelni magadra és egészségesebben élni? Szeretnél könnyebben megbirkózni a napi kihívásokkal?

A kundalíni jógából nemcsak magát a jóga és meditáció tudományát sajátíthatod el, hanem rengeteg életmódbeli tippet is meríthetsz. Legyél akár családos vagy egyedülálló, kenyérkereső, vállalkozó vagy háztartásbeli, ezeket a tippeket te is mind beépítheted mindennapjaidba. Jógikus életet élni nem azt jelent, hogy egész nap jógázol. Már néhány apróságot a mindennapjaidba integrálva is rengeteget tehetsz magadért. Próbáld ki!

1. Reggeli hideg zuhany – Ishnan

Ha szeretnéd jobban kezelni a stresszt, nagy ellenálló képességre és erős idegrendszerre van szükséged. Indítsd a napot a kundalíni jóga egyik legerősebb” krijájával”, a hideg zuhannyal. Szörnyen hangzik? Az is, egészen addig, amíg hagyod, hogy az elméd átvegye feletted az irányítást, azonban ha ezt a kihívást teljesíted, szinte nem lesz olyan dolog a nap folyamán, amiben azt éreznéd, nem vagy rá képes. Tehát jobban jársz ha gondolkodás nélkül teljesíted az itt leírtakat.

Hogyan csináld: Ébredés után állj be a zuhany alá, és kezdd el a hideg felé tekerni a csapot. Először folyasd a hideg vizet óvatosan a végtagjaidra, először lábaidra, majd karjaidra, majd lassan az egész testedre, és pár percig locsold így magad (3-5 perc). Végezhetsz közben a kundalíni jógából jól ismert tűzlégzést, vagy ugrálhatsz, helyben futhatsz, táncolhatsz, énekelhetsz vagy bármit csinálhatsz, amitől jobban érzed magad. Ha nem vagy hozzászokva, főleg a téli hónapokban javaslom, hogy eleinte fokozatosan tekerd a csapot langyosról hidegre. Ha jól csinálod, néhány perc után érezheted, hogy a tested elkezd hőt termelni, és egy hőburok kezd el körbevenni. Csodás érzés, a végén már nem is fogsz fázni. Miután kiszállsz a zuhanyból, egy nagy fürdőlepedővel alaposan dörzsöld át magad, ha van lehetőséged, most a legjobb elkezdeni a napi jógád, de várj minimum egy fél órát, mielőtt útnak indulsz és kilépsz a hidegbe.

Hatása: Ha naponta végzed, akkor ezzel képes vagy megújítani sejtjeidet, így nem ismersz majd betegséget vagy öregséget. Frissít, tisztít, fiatalít és pár perc alatt felkészít, hogy minden akadályt könnyedén vegyél, bármi is jöjjön szembe utadon.

Nekem az elmúlt időszakban ez lett az az egyik kedvenc “gyakorlatom”. Hogy miért? Mert nagyon ellenállóvá tett, és a legnehezebb időben rengeteget segített. Ha rendszeresen csinálod, megérted és megérzed a hatását te is.

2. Korán kelés

Tudtad, hogy nemcsak a jógik, hanem a világ legsikeresebb emberei is mind korán kelnek, és még a napfelkelte előtt indítják a napot? Miért? Mert akkor csöndesebb elménk, nagyobb a koncentrációs képességünk, és jobban jönnek az intuitív ötletek is. Így általában mire az emberek nagy többsége felébred, ők már be is fejezték a legfontosabb napi teendőjüket. Persze egy jógi, aki korán kel, jógával és meditációval indítja a napot, de ha erre nincs is lehetőséged, próbáld ki a korán kelést, majd hagyjál magadnak időt otthon, hogy nyugodtan és felkészülten tudd indítani a napot. A média átbogarászását vagy a közösségi online média használatát nem ekkora javaslom, ez legyen csak a te időd. Inkább hallgass pozitív megerősítéseket, pozitív töltetű zenéket vagy rádióműsorokat, és reggelizz nyugodt körülmények között. Ha van olyan barátod, aki szintén korán kel, beszélj meg vele időnkénti találkozót egy kávézóban. Be tudja aranyozni a napot, amikor úgy mész be munkába, hogy már több órája ébren vagy, és túl vagy egy baráti beszélgetésen.

Hogyan csináld: Ahhoz, hogy korán tudj kelni, érdemes minél előbb lefeküdni. A legmélyebb alvásciklus 10-12 között van, így érdemes ebből minél többet meríteni. Ha nagyon későn fekszel – évekig én is ezt tettem – érdemes fokozatosan hozzászoktatni magadat a korán keléshez, mert a túl nagy változás is sokszor stresszt okoz. Próbálj meg negyed órával előbb kelni, majd ha hozzászoksz az adott időponthoz, megint egy picit korábban. Hosszútávon azonban az javasolt, hogy minden nap ugyanabban az időben kelj és feküdj. Este, 9 után már semmilyen egyéb tevékenységet ne csinálj. Ne lógj az interneten, inkább vegyél a kezedbe egy jó könyvet, vagy hallgass meghitt zenét, csendesítsd le az elméd, meditálj egy picit, üzend meg testednek, lelkednek, hogy hamarosan itt van az alvás ideje.

Mikor? Ez természetesen egyénenként változó, és nagyban az életviteledtől függ, hogy mikorra mész munkába, vagy a család miatt mikor kelsz. A legsikeresebbek 4.00 és 5.30 között kelnek, viszont ha ez még számodra túl korai, akkor tűzd ki célként a 6 órát, amit fokozatosan építesz fel, de a legfontosabb, hogy ne stresszeld magad a korán kelés miatt. Semmi nem történik, ha nem jön össze. Engedd el a teljesítménykényszert. Különböző életciklusokat és fázisokat élünk, ha éppen nagyon kimerültnek érzed magad, akkor különösen ügyelj arra, hogy eleget aludj, az lehet, hogy most sokkal fontosabb.

Hatása: sokkal nagyobb nyugalmat, kiegyensúlyozottságot tapasztalhatsz, intuitívabb lehetsz, és a cselekvőképességet is mind növelheti a korán kelés. A bioritmus a természet törvényeihez való hozzáigazítása jelentős egészségmegőrző hatással bír. Az pedig, hogy fokozatosan áttöröd a saját határaidat, és egyre korábban kelsz, hatalmas felszabadító erővel bír, ami igazán képes megadni a nap alaphangulatát.

 3. Fogmosásnál tisztítsd meg a nyelved

Ha ehhez nem vagy hozzászokva, minden bizonnyal ez a pont hangzik legérdekesebben. A reggeli fogmosást érdemes a hideg zuhany előtt vagy után megejteni. Bizonyára észrevetted már, hogy amikor felkelsz, előfordulhat, hogy fehéres színű a nyelved. Az éjszaka folyamán gyakorlatilag a méreganyagok egy része kicsapódik a nyelvünkre. Nem valami gusztusos, ugye? Hát kapargasd jól le, és szabadulj meg az összegyűlt toxintól.

Hogyan csináld: A fogmosás után a fogkefével (használhatsz erre a célra egy másikat is) nyúlj hátra a nyelveden, és kezdd el kapargatni, így nemcsak a kicsapódott toxinoktól, de a torokban összegyűlt nyáktól is megszabadulhatsz, ha jól csinálod. Ha könnybe lábad a szemed, az jó jel, ilyenkor általában a torokban lerakódott nyák a szádba gyűlik, ezt egyszerűen csak köpd ki. Mindez a folyamat csak pár másodpercet vesz igénybe, de ugyanezt elérheted a sós vizes gargalizálással is, ami a látásra is nagyon jól hat.

Hatása: A méreganyagoktól való megszabadulása mellett serkented vele az emésztést, jó leheletet biztosítasz és fokozod az ízlelést is.

4. Figyeld a légzésed

Vagyis meditálj. Ha még teljesen új számodra az, mi is a meditáció, és úgy érzed nincs rá időd, akkor elárulom, bármi lehet meditáció. Bármilyen tevékenység – vagy nem tevékenység – ha azt figyelemben csinálod. Próbálj meg minél többször a nap folyamán figyelemben maradni. Mit figyelj? Először kezdd el magadat figyelni, a légzésed, majd ha az megy, megfigyelheted a gondolataid, az érzéseid is, és próbálj ne azonosulni velük. Később kifele is figyelhetsz, ha szeretsz a természetben járni, figyeld a fákat, leveleket, állatokat, madarakat, vagy csak a városban az embereket. De először kezdd a légzéssel. Ki is tűzhetsz magadnak egy kihívást, hogy egy hétig, megpróbálod minél többször megfigyelni a légzésed. Dolgozol közben? Nem baj, ne gondold, hogy a kettő kizárja egymást. Először lehet, hogy csak naponta 2-3 alkalommal sikerül. Lehet lesz olyan nap, hogy teljesen elfelejted, de tarts ki, és vedd észre, nagy változás tud végbemenni benned már akár egy hét alatt is.

Hogyan csináld: Figyeld, ahogy beszívod a hasadba a levegőt, engedd hogy lazán kitáguljon a köldök, mellkas laza marad, majd fújd ki a levegőt, és engedd, hogy a köldököd a gerinc felé mozduljon. Bármikor, amikor tudatosítod a légzést, először a hasadba szívd-fújd a levegőt, és ha már ez megy, átválthatsz a teljes jóga légzésre is (has-mellkas -tüdőcsúcs). Vedd észre a különbséget, milyen, amikor igazán mélyen lélegzel. Néha csak spontán figyeld meg, hova is szívod be a levegőt. A felületes légzés felületes életet eredményez – mondják a jógában. Túl egyszerű? Ne feledd, a legegyszerűbb dolgok sokszor a leghatásosabbak. Próbáld ki.

Hatása: A hosszú, mély légzés a hosszú, nyugodt élet titka. Ezen kívül számtalan egyéb hatása van, néhányat megemlítve: megnyugtat és kiegyenlíti a szimpatikus és paraszimpatikus idegrendszert, és növeli a pránát (életerőt), megakadályozza a méreganyagok felépülését a szervezetben és tisztítja a vérrendszert.

 6. Igyál rendszeresen meleg vizet

Miután jól megkapargattad a nyelved, érdemes a napot – még reggeli előtt- egy pohár meleg vízzel indítanod. Ne legyen túl forró, csak jólesően meleg. Ez szintén egy olyan egy perces művelet, ami jelentős egészségmegőrző hatással bír.

Hogyan csináld: forralj fel vizet – én rendszeresen a hideg zuhany előtt már bekapcsolom a vízforralót, így mire végzek a fürdőszobában, már kész is a meleg víz – amit aztán hagyj egy picit hűlni. Ha akarsz, tehetsz bele egy kis citromot is, de ne cukros üdítővel indítsd a napot.

Hatása: Segít a méreganyagok eltávolításában, javítja az emésztést azáltal, hogy beindítja a bélmozgást. Nemcsak reggel, hanem egész nap kortyolgathatod.

Lehet egyszerre túl soknak hangzik mindez? Nem baj, hagyj időt magadnak. Javaslom, hogy válassz ki először egy tippet, amit beépítesz mindennapjaidba. Ha az megvan, és már nem okoz plusz energiát és életed részévé vált, jöhet a következő, aztán az azt következő. Természetesen magadra is szabhatod, és kialakíthatod saját egészségmegőrző szokásaid, hogy békés, boldog, egészséges 2015-ös évnek nézhess elébe!

 

Ha még több jógikus tippet szeretnél olvasni, iratkozz fel az oldalsávban található hírlevél ablakba.

You Might Also Like