Jóga

5+1 dolog a szádanáról, vagyis a spirituális gyakorlásról

Gyakorlás nélkül nincs fejlődés, a fejlődés pedig nem jön gyakorlás nélkül – tartjuk a jógában. A fejlődéshez a jóga szemszögéből a napi szintű spirituális gyakorlás javasolt, vagyis közismert nevén a szádana.

Szádanázni sokféleképpen tudunk, tehetjük akár egyedül, a párunkkal, nagyobb csoporttal, vagy a barátainkkal. Végezhetjük otthon, eljárhatunk közösségi szádanákra, és jó idő esetén még a közeli parkba is kimehetünk. A szádanánk lehet napi 5 perc, de akár 2,5 óra is, a lényeg egy: hogy csináljuk.

De miért, mikor, hogyan és meddig csináljuk? Ebben a cikkben az 5 legfontosabb dolgot írtam össze a szádanáról.

 

  • 1. Mit jelent pontosan a szádana?

A szádana tehát napi szintű gyakorlást jelent, ami magában foglalja a jógát, a meditációt és az ehhez kapcsolódó gyakorlatokat.

A szádana egy tudatos cselekvés, egy önfegyelmet követelő gyakorlás, ami lehetővé teszi, hogy kifejezzésre juttassuk a Végtelent önmagunkon keresztül.

Spirituális értelemben a szádana az elme és a test fegyelmezése a lélek szolgálatában, egy olyan önmagunkra szánt időkeret naponta, ami lehetővé teszi, hogy meglássuk és átalakítsuk azokat a mintákat és hitrendszereket, amiket eltávolítanak minket a legmagasabb énünktől, a magasabb tudatosságtól.

“A szádana az önmagad feletti győzelem. Győzelem idő és tér felett. Amikor felkelsz hozzá, akkor győzelmet aratsz az idő fölött, amikor csinálod, akkor győzelmet aratsz a tér fölött. Ez a szádana.” (Yogi Bhajan)

 

  • 2. Miért gyakoroljunk, miért szádanázzunk?

A jógikus tanítások azt tartják, hogy a jógát gyakorlóként a kiválóságot úgy érhetjük el, ha napi szinten gyakorlunk és meditálunk attól függetlenül, hogy milyenek a körülményeink, a hangulatunk vagy a szociális helyzetünk. A szádanához ezért szükséges legelőször is az elköteleződés és az önfegyelem.

A napi gyakorlás az, ami megadja annak a lehetőségét, hogy egy emelkedettebb nézőpontból szemléljük a világot, hogy rugalmasak legyünk mind testi, mind mentális szinten, hogy nagyobb ellenállóképességre tegyünk szert, hogy tisztán tartsuk elménket, hogy helyesen cselekedjünk, és hogy ne engedjük, hogy az elme vegye át az irányítást életünk fölött.

A szádana járul hozzá ahhoz is, hogy elengedjük a visszatartó félelmeinket és a reagálást az által, hogy kifejlesztjük a meditatív elmét, és hogy túlmegyünk a dualitáson.

Ennek ellenére a szádana nem arról szól, hogy elérjünk valamit, hanem hogy tegyük.

“Napi szinten úgy tűnik, mintha semmi nem történne, amikor szádanázunk. Ne kapzsiságból szádanázz. Azért szádanázz, hogy legyőzd a lustaságod, az egód és a hülyeséged az elköteleződés esszenciája által. Erről szól a szádana. Nem azért csináljunk, hogy bármit is kapjunk belőle.” Yogi Bhajan

Olvashatunk e mellett a spiritualitásról, a szádanáról könyveket, hallgathatunk naphosszat előadásokat, de ha nem tesszük, ha nem csináljuk, akkor az egész nem ér semmit. Csakis a személyes tapasztalat útján tudjuk integrálni a spirituális tanokat, ehhez szükséges a napi szintű gyakorlás.

 

  • 3. Mikor gyakoroljunk?

A szádanánkat a nap folyamán bármikor végezhetjük, de érdemes egy olyan időpontot választani, amikor többnyire minden nap fel tudunk szabadítani időt a gyakorlásukra.

A jógik szerint azonban a legmegfelelőbb időpont a gyakorlásra a kora reggeli órák ideje (Amrit Vela), ha még napfelkelte előtt elkezdjük és be is fejezzük a gyakorlást, és így ébredünk tudatosan a reggelre és az új napra. A másik gyakorlásra ajánlott időpont pedig este akkor, amikor nyugszik. Ekkor a fényszögek úgy állnak, hogy kedvezően befolyásolják a meditációs hatást.

Ezt általában a mai modern világban, főleg ha dolgozunk, családot látunk el, vállalkozást vezetünk igen kihívás lehet megtennünk, főleg napi szinten, de nem lehetetlen! Mint mindenben, itt is a saját tapasztalat az, ami meg tud arról győzni, hogy miért is jó a reggeli szádana a mellett, hogy nagyban növeli a gyakorlás hatékonyságát! És hogy neked mi a korán… az csakis rajtad múlik! 🙂

Emlékszem, hogy hét évvel ezelőtt, amikor komolyabban nekiálltam napi szinten gyakorolni, akkor még a reggel 6.00 óra is extra koránnak számított nálam, főleg, hogy évekig hajnalban feküdtem. Ma már azonban egy 4 órás kelés, melyet egy 2,5-3 órás szádana követ, nagyon boldoggá tud tenni.

 

  • 4. Mennyit gyakoroljunk?

Természetesen a mai modern világban ez is rajtunk múlik. Én mindig azt mondom, hogy legyen minimum 5 perces a napi gyakorlásod. Ha már 5 perc mellett el tudsz köteleződni, akkor az könnyen felmehet 11-15 percre, majd fél órára, és később, ahogy alakul az életed akár még többre. Hidd el, a szádana sosem időt vesz el, hanem mindig időt ad.

Csak ki kell várni, hogy e hatás érvényesüljön életedben, de ha kitartasz, hamarabb megtörténik, mint gondolnád.

Csak tarts ki, és megtartanak. (Yogi Bhajan)

A kundalini Upanisádok eredetileg minimum 2,5 órás gyakorlást ajánlanak még a napfelkelte előtt.  Miért pont 2,5 óra a leginkább ajánlott a gyakorlásra? Mert ez teszi ki a napunk 10%-át. A karma törvénye értelmében, bármit amit adunk, azt tízszeresen kapjuk vissza. Ha tehát 10%-át a napunkból a szádanára és a magasabb tudatossággal való kapcsolódásra szánjuk, akkor a 10% tízszereseként egész nap élvezhetjük a szádanánkból visszaáramló energiát.

Ha nem tudod a 2,5 órát beiktatni, vagy olyan az életmódod, hogy a mellett egyelőre igen nehéz lenne, akkor szánj hétvégén alkalomadtán több időt a gyakorlásra. Nagyon érdemes egyszer-egyszer kipróbálni, hogy mit tud adni a 2,5 óra.

 

  • 5. Mit gyakoroljunk?

A kundalíni jógában a spirituális gyakorlásba a fizikai test – a gyakorlatsorok és kriják végzése – és a meditációk és mantrák mellett beletartoznak a légzőgyakorlatok használata, vagy a Shabadok, imák zengetése is.

A kundalíni jóga rendkívül széles eszköztára gondoskodik arról, hogy igen változatos gyakorlást és tapasztalatszerzést alakítsunk ki magunknak, így érdemes e lehetőséggel élnünk, és változtatni időről-időre a gyakorláson. De ha nagyon bevált egy-egy eszköz, azt is megtehetjük, hogy akár évekig vagy életünk végéig kitartunk mellette.

Nekem most a Mul Mantra és a Japji zengetése állandó a napi gyakorlásomban, neked lehet akár egy, vagy több meditáció is.

 

  • +1 Hogyan tartsuk fenn a motivációnkat?

Először is itt van a motivációt fenntartó 40, 90, 120 napos gyakorlás. Yogi Bhajan azt mondta, hogy egy-egy jógikus eszközzel

  • 40 nap alatt le tudod oldani az adott témán lévő negatív blokkokat, és megtörni a negatív szokásokat
  • 90 nap alatt a tudatos és tudatalatti elmédben új szokást alakítasz ki, ez még mélyebb változást hoz, és erősíted magadban a téma pozitív hatásait
  • 120 nap alatt megerősíted a meditáció által létrehozott új, tudatos szokást, a gyakorlás pozitív előnyei pedig mélyebben integrálódnak a pszichédben

Válasszunk ki egy eszközt, és gyakoroljuk az addig, ami a célunk vele.

E mellett csatlakozhatunk közösségekhez, ahova eljárhatunk hetente/havonta szádanázni, és ma már online is rendkívül sok lehetőség közül válaszhatunk, akár ingyenes formában is.

Az is jó, ha szerzünk magunknak egy szádana barátot, akivel alkalomadtán összejárunk, esetleg közös gyakorlást választunk magunknak, és napról-napra biztatjuk és ösztönözzük egymást.

A lényeg az elköteleződés, a kitartás és az eltökéltség. Ugyanis ezzel nemcsak a spirituális gyakorlásunkat mélyíthetjük el, de kulcsot kaphatunk életünk kiteljesítéséhez is. Minden csak hozzáállás kérdése.

„Nem az élet maga számít, hanem a bátorság, amivel megéled”. (Yogi Bhajan)

Szádanára fel! Sat Nam! 🙂

A Sat Nam Jógán a gyakorláshoz sok információt és anyagot találsz. Szemezgess a meditációk, mantrák, gyakorlatok között bátran, facebookon pedig csatlakozz a Sat Nam Jóga Csoporthoz, ahol mindig felteheted a gyakorláshoz kapcsolódó kérdéseidet.

Tetszett az írás? Ha szeretnél más hasonló jellegű írást olvasni hétről-hétre jógáról, meditációról, tudatos életmódról, iratkozz fel Mia rendszeres leveleire,  állandó frissülő egyéb tartalmainkat pedig kövesd a facebook oldalunkon is.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply



shares